Asukkaan palvelut

Avaralaisena pääset vaikuttamaan omaan asumisviihtyvyyteen. Tältä sivulta löydät asiakaspalvelusi yhteystiedot sekä vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Tervetuloa kotiin

Toivomme, että viihdyt kodissasi joka päivä, vuodesta toiseen. Keskeisimmät oikeutesi ja velvollisuutesi on kirjattu vuokrasopimukseesi. Säilytä se vuokrasuhteen ajan ja vielä jonkin aikaa sen jälkeen.

Vuokrasopimuksesi allekirjoituksen yhteydessä sait tietoa uudesta kodistasi ja talostasi sekä kotitalosi Yhteystietolomakkeen. Lomakkeen tiedot löydät myös kätevästi syöttämällä kotiosoitteesi tältä sivulta löytyvän Asiakaspalvelu-osion hakukenttään. Löydät yhteystiedot myös kotitalosi ilmoitustaululta.

Asuntojen vikailmoitukset tehdään suoraan kiinteistönhoitoon. Ilmoitathan asunnossasi huomaamistasi vioista mahdollisimman pian.

Asiakaspalvelu

Täältä löydät esimerkiksi tiedon, minne voit olla yhteydessä, kun tarvitset autopaikkaa, haluat kysyä asunnon muuttotarkastuksesta tai kun asunnossasi on jotain korjattavaa.

Syötä kotiosoitteesi alla olevaan hakukenttään nähdäksesi sinua palvelevan asiakaspalvelun yhteystiedot ja asumiseen liittyvät lomakkeet sekä oppaat.

Usein kysytyt kysymykset

Vuokra-asunto on helppo ja joustava ratkaisu asumiseen. Vuokralaisena sinun ei tarvitse huolehtia remonteista, yhtiökokouksista tai muista omistusasujaa kuormittavista toimista. Vuokra-asumisen arki tuo kuitenkin mukanaan aika-ajoin tilanteita, jotka mietityttävät tai vaativat selvennyksiä.

Tästä syystä olemme luoneet sinua varten yleisimpien kysyttyjen kysymysten koonnin, josta löydät vastauksia yleisiin asunnon hakemiseen, asumisen aikaan ja poismuuttoon liittyviin kysymyksiin sekä tilanteisiin. Löydä alta haluamasi osio, josta haluaisit lisätietoja ja löydä helposti vastaus siihen mitä etsit. 

Asunnon hakeminen

Asunnon hakeminen onnistuu sujuvasti OmaAvara-vuokrausportaalin kautta. Mikäli koet ongelmia hakemusta tehdessäsi etkä saa tehtyä hakemusta loppuun, tarkista ensin ovatko kaikki pakolliset kentät täytetty. Mikäli uskot kyseessä olevan tekninen vika, otathan yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen avara@avara.fi.

Miten teen asuntohakemuksen?

Pääset tekemään asuntohakemuksen haluamaasi tai useisiin haluamiisi vuokra-asuntoihin helposti OmaAvarassa. Huomioithan, että et voi jättää yleistä hakemusta, vaan hakiessasi sinun tulee valita itsellesi vähintään yksi toiveasunto, jota voimme tarjota sinulle. Täten voimme tarjota sinulle tarvittaessa myös samankaltaisia juuri sinulle sopivia asuntoja, mikäli ensisijaisesti hakemasi asunto ehtii päätyä varatuksi. Hakemukseen on merkitty pakolliset täytettävät kohdat.

Mikä on Arava/ARA-asunto?

Arava- eli ARA-asunnot ovat niin sanottuja kohtuuhintaisia valtion tukemia asuntoja. Niiden asukkaiden varallisuus ei saa ylittää valtioneuvoston asettamia tulo- ja varallisuusrajoja, jotka ovat kaupunki- ja kuntakohtaisia. Lisätietoja täältä.

Mitä liitteitä hakemukselle tarvitaan?

Hakiessasi Avaran vuokra-asuntoa OmaAvarasta, asuntoilmoituksessa kerrotaan tuleeko liitteitä lisätä kyseisen kohteen osalta. Samalla kerromme mitä liitteitä hakemukselle tulisi lisätä. Valtion tuella rakennettuissa vuokra-asunnoissa asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen, joita arvioidaan hakijan asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella. Näissä ARA-kohteissa asuntohakemuksen liitteeksi tarvitaan todistus tuloista (viimeisin palkkalaskelma tai todistus muusta toimeentulosta esim. työmarkkinatukipäätös tai päivärahat.) ja esitäytetty veroilmoitus. Lisää ARA-vuokra-asunnoista voit lukea täältä.

Miten liitteet toimitetaan?

Saat liitettyä hakemuksellesi liitteet OmaAvarassa oman profiilisi kautta. Tietoturvasyistä liitteitä ei voi toimittaa esim. sähköpostilla.

Mitä teen, kun kohtaan ongelmia hakemuksen tekemisessä?

Mikäli et saa suoritettua hakemusta loppuun, tarkista, että olet täyttänyt kaikki pakolliset kentät. Jos hakemus ei mene eteenpäin, vaikka kaikki vaaditut kentät on täytetty, ole yhteydessä meihin sähköpostitse avara@avara.fi tai soittamalla 020 611 4400.

Onko hakemukseni tullut perille?

Kun hakemuksesi on lähetetty, saat automaattisesti antamaasi sähköpostiosoitteeseen asuntohakemuksen aktivointilinkin. Huomioithan, että hakemus pitää aktivoida saamasi sähköpostilinkin kautta ja vasta tämän jälkeen hakemuksesi on hyväksytty. Mikäli et ole saanut aktivointilinkkiä eikä sitä löydy roskapostikansiostasi, yritä tehdä asuntohakemus uudelleen. Jos et saa tehtyä hakemusta loppuun onnistuneesti ja epäilet teknistä virhettä, voit olla yhteydessä meihin sähköpostitse avara@avara.fi.

Kun hakemuksesi on tullut perille onnistuneesti ja olet aktivoinut sen sinulle lähetetyn linkin kautta, vuokraustiimimme tarkistaa hakemuksesi OmaAvarassa. Hakemuksesi on voimassa 3 kk ajan ja voit käydä päivittämässä sitä itse oman OmaAvara-profiilin kautta. Suosittelemme, että hakemukselle päivitetään mahdollisimman tarkasti omat asuntotoiveet.

Milloin minuun ollaan yhteydessä ja milloin saan asunnon?

Avaran vuokrausasiantuntija tekee asuntotarjouksen heti, mikäli voimme tarjota sinulle hakemaasi asuntoa. Hakemuksen toiveasuntoa ei välttämättä pystytä tarjoamaan, mutta pyrimme tälloin tarjoamaan toisen vastaavan vaihtoehdon. Suosittelemme päivittämään hakemustasi OmaAvaran kautta, mikäli asuntotoiveesi muuttuvat. Tämän hetkisen suuren yhteydenottopyyntömäärän vuoksi emme valitettavasti pysty vastaamaan kaikkiin väliaikatiedusteluihin hakemusten käsittelyn aikana.

Onko etsimäni asunto vielä vapaana?

Mikäli etsimäsi asunto löytyy OmaAvarasta, se on vielä vapaana tai sille ollaan juuri etsimässä uutta asukasta saapuneiden hakemusten joukosta. Olemme yhteydessä heti, mikäli asukasvalinta kohdistuu sinuun, tai löydämme sinulle vastaavanlaisen kohteen hakemuksesi tietojen perusteella.

Pääseekö asuntoa katsomaan?

Asuntojen yleisesittelyajat löytyvät asuntoilmoituksilta. Hakemus kannattaa tehdä valmiiksi jo ennen esittelyä. Asuntohakemuksen jättäneitä kutsutaan myös erikseen esittelyihin.

Voinko saada asuntoa, jos ei ole luottotietoja?

Lähtökohtaisesti edellytämme, että luottotietojen tulee olla kunnossa, mutta arvioimme hakijan tilannetta myös tapauskohtaisesti ja saatamme edellyttää esimerkiksi suurempaa vakuutta. Suosittelemme jättämään asuntohakemuksen ja olemme pikimmiten yhteydessä, mikäli voimme tarjota asuntoa sinulle.

Kauanko asunnon saaminen kestää?

Hakuaikaan vaikuttaa moni asia. Pyrimme aina löytämään sinulle asunnon mahdollisimman nopeasti. Jos hakusi on kohdistettu suositulle asuinalueelle tai suosittuun asuntotyyppiin, voi asunnon saamisessa kestää pidempään. Asuntoihimme ei ole tällä hetkellä jonotusmahdollisuutta ja suositeltavaa on seurata aktiivisesti asuntotarjontaa sekä päivittää asuntohakemukselle haluamiasi toiveasuntoja.

Miten voin uusia hakemuksen?

Voit päivittää hakemuksen OmaAvarassa omilla tunnuksillasi. Kun olet muokannut hakemusta, se on voimassa 3 kk eteenpäin.

Onko lemmikkini tervetullut?

Lemmikit ovat tervetulleita Avaran asuntoihin. Asukkaan tulee kuitenkin huolehtia, että lemmikeistä ei aiheudu haittaa tai häiriötä muille asukkaille. Lisäksi vuokralainen vastaa mahdollisista lemmikin asunnolle aiheuttamista vahingoista.

Asuntotarjous

Sain tarjouksen, mutta haluaisin nähdä asunnon ensin.

Kerromme yleensä jo asuntotarjouksessa, miten sinun tulee toimia, mikäli haluat nähdä asunnon ennen vuokrauspäätöstä. Mikäli tarjouksessa ei ole mainintaa esittelystä, olethan yhteydessä vuokrausasiantuntijaan, jolta sait tarjouksen, ja hän järjestää esittelyn asuntoon.

Olen hylännyt tarjouksen, mutta haluaisinkin asunnon. Mitä teen?

Suosittelemme sinua olemaan yhteydessä mahdollisimman pian vuokrausasiantuntijaan, jolta sait asuntotarjouksen. Tämän jälkeen vuokrausasiantuntija tekee sinulle uuden asuntotarjouksen, mikäli asunto on vielä vapaana.

Haluaisin muuttaa sopimuksen alkamispäivää

Suosittelemme olemaan yhteydessä tarjouksen tehneeseen vuokrausasiantuntijaan mahdollisimman pian. Mikäli vuokrasopimuksen alkamispäivän muuttaminen on mahdollista, vuokrausasiantuntijamme päivittää asuntotarjouksesi. Mikäli olet jo allekirjoittanut vuokrasopimuksen, ei vuokrasopimuksen alkamispäivän muuttaminen välttämättä ole mahdollista.

Mitä teen, jos tarjoukseni on umpeutunut?

Suosittelemme sinua olemaan yhteydessä mahdollisimman pian vuokrausasiantuntijaan, jolta sait asuntotarjouksen. Tämän jälkeen hän tekee sinulle uuden asuntotarjouksen, mikäli asunto on vielä vapaana.

Vuokrasopimus

Olen allekirjoittanut vuokrasopimuksen, mutta haluan perua sen

Lähtökohtaisesti allekirjoitettu vuokrasopimus on sitova, jolloin asuinhuoneistonvuokralain säädökset irtisanomisajasta/määräaikaisuudesta astuvat voimaan. Vuokrasopimus on mahdollista irtisanoa yhden kuukauden irtisanomisajalla.

Miten vuokranmaksu suoritetaan, kun sopimus alkaa tai päättyy kesken kuukauden?

Kesken kuukauden alkavissa tai päättyvissä sopimuksissa vuokranmaksu lasketaan sopimuksen voimassaolopäivien mukaisesti.

Esim. vuokrasopimus päättyy 15.11.2020: kokonaisvuokra (sisältäen vesimaksun) / päivät marraskuussa x sopimuksen voimassaolopäivät.

Paljonko asunnon vuokravakuus on?

Kaikissa Avaran asunnoissa on 250 euron suuruinen vuokravakuus. Saatamme kuitenkin periä suuremman vakuuden, mikäli luottotiedoissa on merkintöjä.

Milloin vakuus pitää maksaa?

Vuokravakuus pitää maksaa heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Lähetämme sinulle sähköpostiisi laskun vuokravakuuden maksua varten. Lasku tulee olla maksettuna ennen sisäänmuuttoa. Ota kuitti maksetusta vuokravakuudesta mukaan noutaessasi avaimia. Verkkopankin kuitti kelpaa.

Käykö Kelan vuokravakuus?

Kun muutat vuokra-asuntoon, sinulta vaaditaan yleensä vuokravakuus tai takuuvuokra. Avaralla vuokravakuuden hinta on 250 €. 

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea vuokravakuutta varten ja maksusitoumus Kelan kautta hyväksytään. Takaamon tai vastaavien palveluidentarjoajien vakuudet eivät puolestaan ole kelvollisia. 

Koska saan laskun vuokranmaksua varten?

Saat laskun sopimuksen allekirjoituksesta seuraavana päivänä sähköpostitse. Huom. Laskua ei lähetetä joka kuukausi erikseen, vaan laskupohja pysyy samana seuraavien kuukausien vuokranmaksua varten.

Onko asunnossa vesimaksu?

Vesimaksu sisältyy kokonaisvuokraan. Asuntoilmoituksissa saatetaan joskus eritellä vesimaksun osuus, mutta vuokralaskulla se on aina mukana kokonaisvuokrassa.

Mistä tiedän, missä kunnossa asunto on?

Asunto tarkastetaan aina ennen kuin edellinen asukas muuttaa pois. Mahdolliset korjaustoimenpiteet pyritään suorittamaan ennen seuraavan asukkaan muuttoa. Joskus korjauksia joudutaan tiukkojen aikataulujen vuoksi tekemään asumisaikana.

Saat vuokrasopimuksen mukana sisäänmuuttajan tarkastuslomakkeen. Täytä ja palauta se ohjeiden mukaan, niin havaitsemasi viat ja kulumat tulevat kirjatuksi ja tarvittaessa korjatuksi.

Muuttaminen

Mistä ja milloin voin hakea avaimet?

Asunnon avaimet luovutetaan uudelle asukkaalle vuokra-ajan alkamispäivänä lukkoliikkeen aukioloaikana. Tarkistathan lukkoliikkeen yhteystiedot vuokrasopimuksen liitteestä. Mikäli haluatte aikaistaa avaintenluovutusta, tulee sopimuksen alkamispäivää muuttaa. Mikäli asunto on jo tyhjillään, voitte olla yhteydessä vastuuvuokraajaan sopiaksenne vuokrasopimuksen alkamispäivän muutoksesta kirjallisesti.

Miten saan sukunimeni oveen? Entä miten muutosta pitää ilmoittaa ja kenelle?

Postin ja Maistraatin lisäksi muuttoilmoitus tulee toimittaa huoltoyhtiölle. Mikäli huoltoyhtiöllä on käytössä sähköinen muuttoilmoitus, tehdään ilmoitus suoraan huoltoyhtiön sähköiseen järjestelmään. Huoltoyhtiö vaihtaa nimen oveen muuttoilmoituksen mukaan.

Kuuluuko sähkö vuokraan?

Sähkö ei kuulu vuokraan. Vuokralaisen tulee aina muutettaessa tehdä sähkösopimus uuteen asuntoon valitsemansa sähköyhtiön kautta.

Tuleeko minun hankkia kotivakuutus?

Kyllä, Avaran vuokra-asuntoihin tulee hankkia laaja kotivakuutus vastuuosineen.

Mitä teen, jos asuntoa ei ole siivottu tai sen taso ei vastaa toiveitani?

Tekemästäsi siivouksesta voidaan hyvittää asukkaalle 150€ tai tilanteen mukaan. Mikäli asunto on jäänyt siivoamatta tai se ei vastaa toiveitasi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi.

Asumisen aika

Miten saan yhteyden isännöitsijään?

Olethan yhteydessä asuntosi mukaiseen asiakaspalveluun, joka auttaa sinua jokapäiväisten asioiden hoidossa. Jos asiakaspalvelumme ei pysty ratkaisemaan palveluntarvettasi, ohjaamme asiasi tarvittaessa isännöitsijän hoitoon. Isännöitsijä vastaa yhteydenottopyyntöön niin pian kuin mahdollista. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Mistä saan apua ongelmatilanteissa?

Talosi asioista huolehtivat meidän Avaralaisten lisäksi eri kiinteistönhoidon ammattilaiset. Löydät tarkemmat yhteystiedot porraskäytäväsi ilmoitustaululta. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400. Alla olevasta listasta voit tarkistaa, missä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon ja missä asioissa Avaran Asiakaspalveluun.

Ole yhteydessä huoltoyhtiöön:

  • kaikissa kiireellisissä tapauksissa, esimerkiksi vesivahingon sattuessa
  • tarvitessasi talonkirjaotteen
  • nimenvaihtoon liittyvissä asioissa
  • saunavuoron varauksiin liittyen
  • jos olet unohtanut avaimesi
  • jos asunnossasi on sisäilma- tai lämpötilaongelmia
  • jos kodin laitteessa on vika
  • jos huomaat vikoja tai puutteita talon yhteisissä tiloissa tai laitteissa tai ulkoalueiden hoidossa.

Ole yhteydessä Avaran asiakaspalveluun:

  • jos huoltoyhtiön toiminnassa on ongelmia
  • asumishäiriöissä
  • asukastoimikunnan ja asukashallinnon asioissa (ARA kohteet)
  • huoneistojen tarkastuksiin ja korjauksiin liittyvissä asioissa 
  • jos epäilet vakavaa vikaa kuten esimerkiksi kosteusvauriota kodissasi

Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät osoitteessa avara.fi/asukkaille ja valitsemalla asiakaspalvelu-otsikon alta oman osoitteesi.

Miten teen vikailmoituksen?

Vikailmoituksen voit tehdä kiinteistön omaan huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta. Katso myös avara.fi/asukkaille -sivun talokohtaiset yhteystiedot valitsemalla vetovalikosta oma kotiosoitteesi.

Miten saan varattua saunavuoron?

Saunavuoron pääset varaamaan kiinteistön omalta huoltoyhtiöltä. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta.

Miten saan varattua autopaikan?

Joustavimmin asia hoituu lataamalla Taskuparkki-sovellus, jolloin paikkavaraus ja maksu hoituvat helposti sovelluksen kautta. Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä. Autopaikan voi varata myös Aimo Parkin asiakaspalvelusta, jolloin laskutus hoituu paperilaskulla.

Aimo Parkin asiakaspalvelun yhteystiedot ovat:

puh. 020 781 2480
ma-pe 9.00–16
asukaspysakointi@aimopark.fi

Voinko siirtää vuokranmaksun eräpäivää?

Yksittäisen vuokran eräpäivästä voidaan sopia olemalla yhteydessä Lowellin vuokravalvontaan. Sopimuksen varsinaista eräpäivää ei kuitenkaan voi muuttaa. 

Vuokravalvonta Lowell Oy yhteystiedot ovat:

oma.lowell.fi
puh. 02 2700 390

ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com

Minne voin ilmoittaa asumishäiriöstä?

Jos talossanne on häiriöitä tai ilkivaltaa, voit tehdä häiriöilmoituksen asiakaspalveluumme. Jos omaisuuttasi on vahingoittunut ilkivallan vuoksi, ota tarvittaessa yhteys myös omaan vakuutusyhtiöösi. Mikäli omaisuuttasi on rikottu tai varastettu, tulee sinun tehdä asiasta myös rikosilmoitus.

Miten saisin lisäavaimia?

Asiakaspalvelu voi tehdä lisäavaintilauksen. Paikallinen lukkoliike ilmoittaa, kun avain on noudettavissa. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Miten toimin, jos kodinkone hajoaa?

Kodinkoneen hajotessa olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.  Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400. Asiakapalvelumme kysyy sinulta tarvitut lisätiedot kodinkoneen uusimista varten.

Mistä pääsen tekemään reklamaation?

Reklamaation voit toimittaa suoraan asiakaspalveluumme, joka ottaa vastaan ja selvittää tarkat tiedot. Mikäli asiakaspalvelumme ei pysty ratkaisemaan asiaa, olemme yhteydessä tarvittaviin yhteyshenkilöihin. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Haluaisin muuttaa asuntoni lämpötilaa

Asunnon lämpötilan kokeminen on subjektiivista, ja ihmiset kokevat sopivan huoneiston lämpötilan eri tavalla. Asuinhuoneiston suosituslämpötilat ovat oleskelutiloissa 20-21 astetta, ja makuuhuoneissa 18-20 astetta. Lämpötila on mitattava reilun metrin korkeudelta, ei ulkoseinän tai ikkunoiden läheltä. Mikäli lämpötila on viallisesti matalampi kuin sen kuuluu olla, ilmoitathan tästä kiinteistön huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta.

Saanko tapetoida vuokra-asuntoani?

Avaran vuokra-asuntojen seiniä ei saa tapetoida. Saat kuitenkin sisustaa ja maalata asuntosi seiniä hillitysti. Mikäli sisustukseen liittyviä kysymyksiä ilmenee, voit olla yhteydessä suoraan asuntosi asiakaspalveluun. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Ostin pyykinpesukoneen, saako asukas tai tuttava vaihtaa sen?

Saa. Asukas on aina asennuksesta vastuussa oli asentaja ammattilainen tai ei. Asukas vastaa aina omaisuutensa aiheuttamasta vahingosta, ja siis esimerkiksi pesukoneen vuotovahingosta aiheutuneista kustannuksista. Vuotovahingot saattavat olla huomattavia, joten kotivakuutuksen ottaminen vahinkojen varalle on suositeltavaa.

Voinko asentaa astianpesukoneen itse?

Astianpesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen, sillä väärin asennettu astianpesukone voi aiheuttaa ison vesivahingon.

Miten saan käyttöön taloyhtiön nettiyhteyden?

Löydät OmaAvarasta sopimuksesi liitetietona tarkemmat ohjeet nettiyhteyden tilaamista varten. Taloyhtiössä on Telian tai DNA:n taloyhtiölaajakaista 10M perusnopeudella. Telian yhteyden saa tarkastettua ja otettua käyttöön Telian asiakaspalvelusta tai osoitteesta telia.fi

Mikä on vuokranmaksutilanteeni?

Oman vuokranmaksutilanteen voi tarkastaa helpoiten Lowellin OmaLowell-palvelusta.

Milloin ja miten vuokraani tarkistetaan?

Vuokrantarkistuksen perusteet kerrotaan vuokrasopimuksessasi ja sen ehdoista on sovittu vuokrasopimusta allekirjoitettaessa. Vuokran määrään vaikuttavat mm. kiinteistön ylläpitokustannukset sekä vuokramarkkinoilla vallitseva hintataso. Vuokrantarkistuksiin vaikuttavat mm. kiinteistön hoitokustannukset, asuntokohtaiset varuste-/tasoerot, kerros ja näkymät sekä alueellinen vuokrataso.

Millä perusteilla vuokraani on korotettu?

Vuokrasopimusta allekirjoitettaessa on sovittu vuokrantarkistuksen pääperiaatteista, kuten vuokrankorotuksen perusteesta ja ajankohdasta. Oman vuokrankorotusperusteen ja ajankohdan voit tarkistaa omalta vuokrasopimukseltasi. Avaran vapaarahoitteisten kohteiden vuokrasopimuksilla on lähtökohtaisesti sovittu, että vuokraa on oikeus korottaa vuosittain enintään tietyn %-luvun perusteella. Tämä vaihtelee pääsääntöisesti 4-7%:n välillä, riippuen milloin sopimus on tehty. Käytännössä tämä antaa mahdollisuuden korottaa/olla korottamatta vuokraa vuosittain millä tahansa prosenttiluvulla 0% - max %-luvun välillä.

ARA-vuokra -kohteissa Avara tekee marraskuussa talon asukastoimikunnalle esityksen tulevan vuoden talousarviosta, mikä pitää sisällään myös esityksen seuraavan vuoden vuokratasosta. Vuokranantajalla on oikeus korottaa ARA-kohteissa vuokraa siten, että vuokralla voidaan kattaa kaikki omakustannusperiaatteen mukaiset vuokranantajan menot, kuten kiinteistöjen hoito- ja ylläpito. Mikäli vuokrattu asunto tai kohde vapautuu vuokrasuhteen aikana ARA-rajoituksista, vapautuu kohde vapaan vuokranmäärityksen piiriin. Yleensä vuokrasopimuksilla on jo allekirjoitettaessa sovittu mitä %-korotusta vuokrasuhteen jatkuessa tullaan käyttämään vuokrantarkistuksiin liittyen kohteen vapauduttua rajoituksista

Vuokrankorotuksia laskettaessa huomioidaan yleinen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitö kustannusten kehitys sekä ostovoiman ja kustannustason muutos, eli inflaatio. Inflaatiota mitataan esim. kuluttajanhintaindeksillä, esim. mikäli hintataso on tarkasteluaikana noussut 3 %, on inflaatio tällöin 3 %. Vuokramarkkina on suhdanneherkkä, vastaavasti kuin mikä tahansa asuntomarkkina ja vuokratason määrittelyyn vaikuttaa siten myös alueellinen kysynnän ja tarjonnan tasapaino. Avara kerää tietoa alueellisista vuokratasoista ja seuraa markkinavuokrien kehitystä eri menetelmin ja käytössä olevan tiedon avulla pyrimme määrittelemään asuntojemme vuokran kulloinkin vallitsevan markkinatilanteen mukaan. Ei ole tavatonta, että tarjonnan lisääntyessä alenee uusien vuokrasopimusten vuokra siitä millä hinnalla asunnot on muutama vuosi sitten vuokrattu. Yhtälailla muuttuu myytävien asuntojen hinnat markkinatilanteiden muuttuessa. Vastaavasti vuokratasot saattavat nousta, mikäli kysyntä kasvaa tai alue kehittyy. Vuokratasoon vaikuttaa markkinatilanteen muutosten lisäksi aluetasolla asunnon sijainti, julkisten palvelujen/liikenneyhteyksien kehittyminen ja kiinteistötasolla asunnon sijaintikerros, ilmansuunta, varustetaso jne.

Samassa kiinteistössä tehtävien vuokrankorotuksien pääperiaatteet ovat samat, mutta sopimuksen alkuperäinen vuokra sekä asunnon varustelutaso saattaa olla hyvin eri tasolla ja korotuksen maksimi %:n suuruus vaihtelee sen mukaan mikä käytäntö on sopimuksen allekirjoitushetkellä sovittu. Vastaavan kokoisen huoneiston vuokra saattaa nousta jollakin vuokralaisella 10€ ja toisella 15€, jotta ne saadaan samalla vuokrantarkastushetkellä tarkastettua samalle markkinavuokratasolle. Alkuperäiseen vuokratasoon ovat vaikuttaneet kaikki ym. seikat. Vuokrantarkistusajankohta on vuokranantajalle sellainen hetki, jolloin on mahdollista yhdenmukaistaa samassa kiinteistössä olevien samanlaisten asuntojen vuokrat.

Voinko ottaa asuntoon alivuokralaisen?

Ilman vuokrantantajan lupaa voit luovuttaa enintään puolet huoneistostasi toisen henkilön asuttavaksi. Tämä edellyttää, että alivuokrauksesta ei aiheudu haittaa tai häiriötä vuokranantajalle. Yksiöön ei voi ottaa alivuokralaista. Sopimusvastuu säilyy aina yksin päävuokralaisella.

Miten pitää menetellä, jos puoliso muuttaa asumaan vuokraamaani asuntoon?

Avio-, avoliiton tai rekisteröidyn parisuhteen kautta puolisolla on oikeus muuttaa puolison asuntoon ilman, että tämän tarvitsee solmia vuokrasopimusta vuokranantajan kanssa. Riittää, kun tehdään muuttoilmoitus talonkirjoille huoltoyhtiöön.

Jos puolisolle on välttämätöntä esim. asumistuen saamisen kannalta, että vuokrasopimus uusitaan molempien puolisoiden nimiin, tulee Avaran saada puolisosta samat tiedot, kun muutenkin vuokrasopimusta solmiessamme tarvitsemme. Tiedot toimitetaan asuntohakemuksella (ARA-asuntoihin myös vaadittavat liitteet) ja Avaran vuokrausneuvottelija tekee alkuperäiselle vuokrasopimukselle vuokralaismuutoksen annettujen tietojen perusteella. Pyynnön vuokrasopimuksen muuttamisesta puolisoiden väliseksi yhteiseksi sopimukseksi voi tehdä Avaran Asiakaspalveluun avara@avara.fi puh. 020 611 4400.

Asunnon vaihtaminen

Onko irtisanomisaikaa, kun vaihdan toiseen Avaran asuntoon?

Joustamme irtisanomisajoissa tarpeen mukaan. Et joudu maksamaan meille päällekkäisiä vuokria.

Voiko vakuutta siirtää uuteen osoitteeseen?

Vakuus on asunto-/sopimuskohtainen ja sen palautukseen liittyvät samat velvollisuudet kuin yleensäkin. Vakuus palautetaan edellisen asunnon hyväksytyn muuttotarkastuksen, vuokranmaksutilanteen ja avainten palautuksen tarkastuksen jälkeen, edellyttäen, että kaikki edellä mainitut asiat ovat kunnossa.

Pitääkö minun tehdä uusi hakemus, vaikka asun jo Avaralla?

Kyllä, jotta tiedämme sinun haluavan vaihtaa asuntoa. Asunnon hakeminen onnistuu sujuvasti OmaAvara-vuokrausportaalin kautta. Laita hakemuksessa ruksi kohtaan "Asun Avaran asunnossa ja haen vaihtoasuntoa".

Asunnon irtisanominen

Kuinka irtisanon sopimukseni, ja mikä on irtisanomisaika?

Irtisanomislomake löytyy Avara.fi/asukkaille -sivulta oman talosi osoitteella hakemalla. Irtisanominen tehdään täyttämällä ensin lomake ja sitten vahvistamalla irtisanominen sähköpostiisi tulevan sähköisen allekirjoituslinkin kautta. Mikäli sopimus on useammalla nimellä, tulee sähköinen allekirjoitus olla molemmilta vuokralaisilta.

Asunnon irtisanomisaika on 1 kk. Irtisanomisen voi tehdä päättymään 15. päivä tai kuukauden viimeinen päivä, paitsi 1.6.2020 tai sen jälkeen alkaneet sopimukset, jotka voi irtisanoa vain kuun loppuun.

Haluan irtisanoa asunnon jonkun toisen puolesta, kuinka toimin?

Toisen puolesta irtisanominen onnistuu yksilöidyllä valtakirjalla. Irtisanominen ei onnistu Avaran verkkosivujen kautta, jollei irtisanojaa ole valtuutettu käyttämään vuokralaisen pankkitunnuksia. Toisen puolesta tehtyä irtisanomista varten voi pyytää erillisen irtisanomislomakkeen ja sen voi palauttaa sähköpostilla skannattuna ja allekirjoitettuna valtakirja mukaan liitettynä Avaran asiakaspalveluun sähköpostitse avara@avara.fi.

Mikäli irtisanominen on ajankohtaista vuokralaisen menehtymisen jälkeen, tarvitaan mukaan vainajan kuolintodistus sekä virkatodistus, josta selviää kuolinpesän osakkaat, jotka voivat tehdä irtisanomisen vainajan puolesta.

Poismuutto

Mitä pitää muistaa tehdä poismuuton yhteydessä?

Irtisanomisen vahvistuksen yhteydessä saat ohjeet asunnon luovutuksekselle ja loppusiivoukselle. Lisätietoa löydät myös Asumisen oppaasta omaltatalosivultasi osoitteessa osoitteessa avara.fi/asukkaille.

Mitä kuuluu loppusiivoukseen?

Irtisanomisen vahvistuksen yhteydessä saat OmaAvaraan ohjeet asunnon luovutuksekselle ja loppusiivoukselle. Lisätietoa löydät myös Asumisen oppaasta omalta talosivultasi osoitteessa avara.fi/asukkaille.

Minne palautan avaimeni?

Asunnon avaimet palautetaan viimeistään vuokra-ajan loppumispäivänä lukkoliikkeeseen sen aukioloaikana. Tarkistathan lukkoliikkeen yhteystiedot vuokrasopimuksesi liitteestä tai oman asuintalosi talosivulta osoitteessa avara.fi/asukkaille

Minulta puuttuu avaimia, mitä teen?

Puuttuvat avaimet sekä lukkojen uudelleensarjoituksen kulut pidätetään vuokravakuudesta.

Milloin asuntooni tehdään muuttotarkastus, ja täytyykö minun olla paikalla?

Muuttotarkastus tehdään asukkaan irtisanomisaikana, yleensä noin viikon kuluessa irtisanomisilmoituksesta. Tarkastaja pääsee asuntoon yleisavaimella, eikä asukkaan tarvitse olla paikalla. Jos haluat olla paikalla, voidaan muuttotarkastajan kanssa katsoa sopiva ajankohta. Teemme myös toisen muuttotarkastuksen vielä heti vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen, jotta varmistumme muun muassa siitä, että asunto varastoineen on tyhjennetty ja siivottu.