Avaralaisena pääset vaikuttamaan omaan asumisviihtyvyyteen. Tältä sivulta löydät asiakaspalvelusi yhteystiedot sekä vastaukset yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin.
Toivomme, että viihdyt kodissasi joka päivä, vuodesta toiseen. Keskeisimmät oikeutesi ja velvollisuutesi on kirjattu vuokrasopimukseesi. Säilytä se vuokrasuhteen ajan ja vielä jonkin aikaa sen jälkeen.
Vuokrasopimuksesi allekirjoituksen yhteydessä sait tietoa uudesta kodistasi ja talostasi sekä kotitalosi Yhteystietolomakkeen. Lomakkeen tiedot löydät myös kätevästi syöttämällä kotiosoitteesi tältä sivulta löytyvän Asiakaspalvelu-osion hakukenttään. Löydät yhteystiedot myös kotitalosi ilmoitustaululta.
Asuntojen vikailmoitukset tehdään suoraan kiinteistönhoitoon. Ilmoitathan asunnossasi huomaamistasi vioista mahdollisimman pian.
Täältä löydät esimerkiksi tiedon, minne voit olla yhteydessä, kun tarvitset autopaikkaa, haluat kysyä asunnon muuttotarkastuksesta tai kun asunnossasi on jotain korjattavaa.
Syötä kotiosoitteesi alla olevaan hakukenttään nähdäksesi sinua palvelevan asiakaspalvelun yhteystiedot ja asumiseen liittyvät lomakkeet sekä oppaat.
Asuntoasi vuokraa ja isännöi Avaran kumppani Realia, jonka asiakaspalvelun yhteystiedot löydät alta.
Asiakaspalvelu, isännöinti ja autopaikat
010 228 5000
ma-to 8.30-15.30, pe 9.00-16.00
asiakaspalvelu.rm@realia.fi
Vuokravalvonta
010 228 7051
ma-to 8.30-15.30, pe 9.00-16.00
vuokravalvonta.tammi-kodit@realia.fi
Puheluiden hinta soitettaessa Suomesta 0,0835 €/puh + 0,06 €/min ja matkapuhelimesta 0,0835 €/puh + 0,1717 €/min (alv. 24 %).
Avaran asiakaspalvelu palvelee sinua kiinteistöjen vuokraukseen, ylläpitoon, isännöintiin ja kaikkiin asumisen palveluihin liittyvissä asioissa.
020 611 4400
ma-pe 8.30-15.30
avara@avara.fi
Puheluiden hinta pvm/mpm.
060 004 450
ma-pe 8.30-11.30 ja 13.00-15.00
Vuokravalvonnan sähköinen palvelukanava oma.lowell.fi toimii apunasi 24 h vuorokaudessa.
Lowell Oy
02 2700 390
ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com
Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä: https://taskuparkki.fi/ohjeet/avara
Aimo Parkin asiakaspalvelu
020 781 2480
ma-pe 9.00–16
asukaspysakointi@aimopark.fi
Avaran asiakaspalvelu palvelee sinua kiinteistöjen vuokraukseen, ylläpitoon, isännöintiin ja kaikkiin asumisen palveluihin liittyvissä asioissa.
020 611 4400
ma-pe 8.30-15.30
avara@avara.fi
Puheluiden hinta pvm/mpm.
060 004 450
ma-pe 8.30-11.30 ja 13.00-15.00
Vuokravalvonnan sähköinen palvelukanava oma.lowell.fi toimii apunasi 24 h vuorokaudessa.
Lowell Oy
02 2700 390
ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com
Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä: https://taskuparkki.fi/ohjeet/avara
Aimo Parkin asiakaspalvelu
020 781 2480
ma-pe 9.00–16
asukaspysakointi@aimopark.fi
Avaran asiakaspalvelu palvelee sinua kiinteistöjen vuokraukseen, ylläpitoon, isännöintiin ja kaikkiin asumisen palveluihin liittyvissä asioissa.
020 611 4400
ma-pe 8.30-15.30
avara@avara.fi
Puheluiden hinta pvm/mpm.
060 004 450
ma-pe 8.30-11.30 ja 13.00-15.00
Vuokravalvonnan sähköinen palvelukanava oma.lowell.fi toimii apunasi 24 h vuorokaudessa.
Lowell Oy
02 2700 390
ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com
Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä: https://taskuparkki.fi/ohjeet/avara
Aimo Parkin asiakaspalvelu
020 781 2480
ma-pe 9.00–16
asukaspysakointi@aimopark.fi
Vuokra-asunto on helppo ja joustava ratkaisu asumiseen. Vuokralaisena sinun ei tarvitse huolehtia remonteista, yhtiökokouksista tai muista omistusasujaa kuormittavista toimista. Vuokra-asumisen arki tuo kuitenkin mukanaan aika-ajoin tilanteita, jotka mietityttävät tai vaativat selvennyksiä.
Tästä syystä olemme luoneet sinua varten yleisimpien kysyttyjen kysymysten koonnin, josta löydät vastauksia yleisiin asunnon hakemiseen, asumisen aikaan ja poismuuttoon liittyviin kysymyksiin sekä tilanteisiin. Löydä alta haluamasi osio, josta haluaisit lisätietoja ja löydä helposti vastaus siihen mitä etsit.
Asunnon hakeminen onnistuu sujuvasti OmaAvara-vuokrausportaalin kautta. Mikäli koet ongelmia hakemusta tehdessäsi etkä saa tehtyä hakemusta loppuun, tarkista ensin ovatko kaikki pakolliset kentät täytetty. Mikäli uskot kyseessä olevan tekninen vika, otathan yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen avara@avara.fi.
Pääset tekemään asuntohakemuksen haluamaasi tai useisiin haluamiisi vuokra-asuntoihin helposti OmaAvarassa. Huomioithan, että et voi jättää yleistä hakemusta, vaan hakiessasi sinun tulee valita itsellesi vähintään yksi toiveasunto, jota voimme tarjota sinulle. Täten voimme tarjota sinulle tarvittaessa myös samankaltaisia juuri sinulle sopivia asuntoja, mikäli ensisijaisesti hakemasi asunto ehtii päätyä varatuksi. Hakemukseen on merkitty pakolliset täytettävät kohdat.
Hakiessasi Avaran vuokra-asuntoa OmaAvarasta, asuntoilmoituksessa kerrotaan tuleeko liitteitä lisätä kyseisen kohteen osalta. Samalla kerromme mitä liitteitä hakemukselle tulisi lisätä. Valtion tuella rakennettuissa vuokra-asunnoissa asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen, joita arvioidaan hakijan asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella. Näissä ARA-kohteissa asuntohakemuksen liitteeksi tarvitaan todistus tuloista (viimeisin palkkalaskelma tai todistus muusta toimeentulosta esim. työmarkkinatukipäätös tai päivärahat.) ja esitäytetty veroilmoitus. Lisää ARA-vuokra-asunnoista voit lukea täältä.
Saat liitettyä hakemuksellesi liitteet OmaAvarassa oman profiilisi kautta. Tietoturvasyistä liitteitä ei voi toimittaa esim. sähköpostilla.
Mikäli et saa suoritettua hakemusta loppuun, tarkista, että olet täyttänyt kaikki pakolliset kentät. Jos hakemus ei mene eteenpäin, vaikka kaikki vaaditut kentät on täytetty, ole yhteydessä meihin sähköpostitse avara@avara.fi tai soittamalla 020 611 4400.
Kun hakemuksesi on lähetetty, saat automaattisesti antamaasi sähköpostiosoitteeseen asuntohakemuksen aktivointilinkin. Huomioithan, että hakemus pitää aktivoida saamasi sähköpostilinkin kautta ja vasta tämän jälkeen hakemuksesi on hyväksytty. Mikäli et ole saanut aktivointilinkkiä eikä sitä löydy roskapostikansiostasi, yritä tehdä asuntohakemus uudelleen. Jos et saa tehtyä hakemusta loppuun onnistuneesti ja epäilet teknistä virhettä, voit olla yhteydessä meihin sähköpostitse avara@avara.fi.
Kun hakemuksesi on tullut perille onnistuneesti ja olet aktivoinut sen sinulle lähetetyn linkin kautta, vuokraustiimimme tarkistaa hakemuksesi OmaAvarassa. Hakemuksesi on voimassa 3 kk ajan ja voit käydä päivittämässä sitä itse oman OmaAvara-profiilin kautta. Suosittelemme, että hakemukselle päivitetään mahdollisimman tarkasti omat asuntotoiveet.
Kerromme yleensä jo asuntotarjouksessa, miten sinun tulee toimia, mikäli haluat nähdä asunnon ennen vuokrauspäätöstä. Mikäli tarjouksessa ei ole mainintaa esittelystä, olethan yhteydessä vuokrausasiantuntijaan, jolta sait tarjouksen, ja hän järjestää esittelyn asuntoon.
Suosittelemme olemaan yhteydessä tarjouksen tehneeseen vuokrausasiantuntijaan mahdollisimman pian. Mikäli vuokrasopimuksen alkamispäivän muuttaminen on mahdollista, vuokrausasiantuntijamme päivittää asuntotarjouksesi. Mikäli olet jo allekirjoittanut vuokrasopimuksen, ei vuokrasopimuksen alkamispäivän muuttaminen välttämättä ole mahdollista.
Suosittelemme sinua olemaan yhteydessä mahdollisimman pian vuokrausasiantuntijaan, jolta sait asuntotarjouksen. Tämän jälkeen hän tekee sinulle uuden asuntotarjouksen, mikäli asunto on vielä vapaana.
Kesken kuukauden alkavissa tai päättyvissä sopimuksissa vuokranmaksu lasketaan sopimuksen voimassaolopäivien mukaisesti.
Esim. vuokrasopimus päättyy 15.11.2020: kokonaisvuokra (sisältäen vesimaksun) / päivät marraskuussa x sopimuksen voimassaolopäivät.
Kaikissa Avaran asunnoissa on 250 euron suuruinen vuokravakuus. Saatamme kuitenkin periä suuremman vakuuden, mikäli luottotiedoissa on merkintöjä.
Vuokravakuus pitää maksaa heti sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Lähetämme sinulle sähköpostiisi laskun vuokravakuuden maksua varten. Lasku tulee olla maksettuna ennen sisäänmuuttoa. Ota kuitti maksetusta vuokravakuudesta mukaan noutaessasi avaimia. Verkkopankin kuitti kelpaa.
Kun muutat vuokra-asuntoon, sinulta vaaditaan yleensä vuokravakuus tai takuuvuokra. Avaralla vuokravakuuden hinta on 250 €.
Kela voi myöntää perustoimeentulotukea vuokravakuutta varten ja maksusitoumus Kelan kautta hyväksytään. Takaamon tai vastaavien palveluidentarjoajien vakuudet eivät puolestaan ole kelvollisia.
Saat laskun sopimuksen allekirjoituksesta seuraavana päivänä sähköpostitse. Huom. Laskua ei lähetetä joka kuukausi erikseen, vaan laskupohja pysyy samana seuraavien kuukausien vuokranmaksua varten.
Vesimaksu sisältyy kokonaisvuokraan. Asuntoilmoituksissa saatetaan joskus eritellä vesimaksun osuus, mutta vuokralaskulla se on aina mukana kokonaisvuokrassa.
Asunto tarkastetaan aina ennen kuin edellinen asukas muuttaa pois. Mahdolliset korjaustoimenpiteet pyritään suorittamaan ennen seuraavan asukkaan muuttoa. Joskus korjauksia joudutaan tiukkojen aikataulujen vuoksi tekemään asumisaikana.
Saat vuokrasopimuksen mukana sisäänmuuttajan tarkastuslomakkeen. Täytä ja palauta se ohjeiden mukaan, niin havaitsemasi viat ja kulumat tulevat kirjatuksi ja tarvittaessa korjatuksi.
Talosi asioista huolehtivat meidän Avaralaisten lisäksi eri kiinteistönhoidon ammattilaiset. Löydät tarkemmat yhteystiedot porraskäytäväsi ilmoitustaululta. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400. Alla olevasta listasta voit tarkistaa, missä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon ja missä asioissa Avaran Asiakaspalveluun.
Ole yhteydessä huoltoyhtiöön:
Ole yhteydessä Avaran asiakaspalveluun:
Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät osoitteessa avara.fi/asukkaille ja valitsemalla asiakaspalvelu-otsikon alta oman osoitteesi.
Joustavimmin asia hoituu lataamalla Taskuparkki-sovellus, jolloin paikkavaraus ja maksu hoituvat helposti sovelluksen kautta. Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä. Autopaikan voi varata myös Aimo Parkin asiakaspalvelusta, jolloin laskutus hoituu paperilaskulla.
Aimo Parkin asiakaspalvelun yhteystiedot ovat:
puh. 020 781 2480Yksittäisen vuokran eräpäivästä voidaan sopia olemalla yhteydessä Lowellin vuokravalvontaan. Sopimuksen varsinaista eräpäivää ei kuitenkaan voi muuttaa.
Vuokravalvonta Lowell Oy yhteystiedot ovat:
oma.lowell.fi
puh. 02 2700 390
ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com
Vuokrasopimusta allekirjoitettaessa on sovittu vuokrantarkistuksen pääperiaatteista, kuten vuokrankorotuksen perusteesta ja ajankohdasta. Oman vuokrankorotusperusteen ja ajankohdan voit tarkistaa omalta vuokrasopimukseltasi. Avaran vapaarahoitteisten kohteiden vuokrasopimuksilla on lähtökohtaisesti sovittu, että vuokraa on oikeus korottaa vuosittain enintään tietyn %-luvun perusteella. Tämä vaihtelee pääsääntöisesti 4-7%:n välillä, riippuen milloin sopimus on tehty. Käytännössä tämä antaa mahdollisuuden korottaa/olla korottamatta vuokraa vuosittain millä tahansa prosenttiluvulla 0% - max %-luvun välillä.
ARA-vuokra -kohteissa Avara tekee marraskuussa talon asukastoimikunnalle esityksen tulevan vuoden talousarviosta, mikä pitää sisällään myös esityksen seuraavan vuoden vuokratasosta. Vuokranantajalla on oikeus korottaa ARA-kohteissa vuokraa siten, että vuokralla voidaan kattaa kaikki omakustannusperiaatteen mukaiset vuokranantajan menot, kuten kiinteistöjen hoito- ja ylläpito. Mikäli vuokrattu asunto tai kohde vapautuu vuokrasuhteen aikana ARA-rajoituksista, vapautuu kohde vapaan vuokranmäärityksen piiriin. Yleensä vuokrasopimuksilla on jo allekirjoitettaessa sovittu mitä %-korotusta vuokrasuhteen jatkuessa tullaan käyttämään vuokrantarkistuksiin liittyen kohteen vapauduttua rajoituksista
Vuokrankorotuksia laskettaessa huomioidaan yleinen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitö kustannusten kehitys sekä ostovoiman ja kustannustason muutos, eli inflaatio. Inflaatiota mitataan esim. kuluttajanhintaindeksillä, esim. mikäli hintataso on tarkasteluaikana noussut 3 %, on inflaatio tällöin 3 %. Vuokramarkkina on suhdanneherkkä, vastaavasti kuin mikä tahansa asuntomarkkina ja vuokratason määrittelyyn vaikuttaa siten myös alueellinen kysynnän ja tarjonnan tasapaino. Avara kerää tietoa alueellisista vuokratasoista ja seuraa markkinavuokrien kehitystä eri menetelmin ja käytössä olevan tiedon avulla pyrimme määrittelemään asuntojemme vuokran kulloinkin vallitsevan markkinatilanteen mukaan. Ei ole tavatonta, että tarjonnan lisääntyessä alenee uusien vuokrasopimusten vuokra siitä millä hinnalla asunnot on muutama vuosi sitten vuokrattu. Yhtälailla muuttuu myytävien asuntojen hinnat markkinatilanteiden muuttuessa. Vastaavasti vuokratasot saattavat nousta, mikäli kysyntä kasvaa tai alue kehittyy. Vuokratasoon vaikuttaa markkinatilanteen muutosten lisäksi aluetasolla asunnon sijainti, julkisten palvelujen/liikenneyhteyksien kehittyminen ja kiinteistötasolla asunnon sijaintikerros, ilmansuunta, varustetaso jne.
Samassa kiinteistössä tehtävien vuokrankorotuksien pääperiaatteet ovat samat, mutta sopimuksen alkuperäinen vuokra sekä asunnon varustelutaso saattaa olla hyvin eri tasolla ja korotuksen maksimi %:n suuruus vaihtelee sen mukaan mikä käytäntö on sopimuksen allekirjoitushetkellä sovittu. Vastaavan kokoisen huoneiston vuokra saattaa nousta jollakin vuokralaisella 10€ ja toisella 15€, jotta ne saadaan samalla vuokrantarkastushetkellä tarkastettua samalle markkinavuokratasolle. Alkuperäiseen vuokratasoon ovat vaikuttaneet kaikki ym. seikat. Vuokrantarkistusajankohta on vuokranantajalle sellainen hetki, jolloin on mahdollista yhdenmukaistaa samassa kiinteistössä olevien samanlaisten asuntojen vuokrat.
Avio-, avoliiton tai rekisteröidyn parisuhteen kautta puolisolla on oikeus muuttaa puolison asuntoon ilman, että tämän tarvitsee solmia vuokrasopimusta vuokranantajan kanssa. Riittää, kun tehdään muuttoilmoitus talonkirjoille huoltoyhtiöön.
Jos puolisolle on välttämätöntä esim. asumistuen saamisen kannalta, että vuokrasopimus uusitaan molempien puolisoiden nimiin, tulee Avaran saada puolisosta samat tiedot, kun muutenkin vuokrasopimusta solmiessamme tarvitsemme. Tiedot toimitetaan asuntohakemuksella (ARA-asuntoihin myös vaadittavat liitteet) ja Avaran vuokrausneuvottelija tekee alkuperäiselle vuokrasopimukselle vuokralaismuutoksen annettujen tietojen perusteella. Pyynnön vuokrasopimuksen muuttamisesta puolisoiden väliseksi yhteiseksi sopimukseksi voi tehdä Avaran Asiakaspalveluun avara@avara.fi puh. 020 611 4400.
Irtisanomislomake löytyy Avara.fi/asukkaille -sivulta oman talosi osoitteella hakemalla. Irtisanominen tehdään täyttämällä ensin lomake ja sitten vahvistamalla irtisanominen sähköpostiisi tulevan sähköisen allekirjoituslinkin kautta. Mikäli sopimus on useammalla nimellä, tulee sähköinen allekirjoitus olla molemmilta vuokralaisilta.
Asunnon irtisanomisaika on 1 kk. Irtisanomisen voi tehdä päättymään 15. päivä tai kuukauden viimeinen päivä, paitsi 1.6.2020 tai sen jälkeen alkaneet sopimukset, jotka voi irtisanoa vain kuun loppuun.
Toisen puolesta irtisanominen onnistuu yksilöidyllä valtakirjalla. Irtisanominen ei onnistu Avaran verkkosivujen kautta, jollei irtisanojaa ole valtuutettu käyttämään vuokralaisen pankkitunnuksia. Toisen puolesta tehtyä irtisanomista varten voi pyytää erillisen irtisanomislomakkeen ja sen voi palauttaa sähköpostilla skannattuna ja allekirjoitettuna valtakirja mukaan liitettynä Avaran asiakaspalveluun sähköpostitse avara@avara.fi.
Mikäli irtisanominen on ajankohtaista vuokralaisen menehtymisen jälkeen, tarvitaan mukaan vainajan kuolintodistus sekä virkatodistus, josta selviää kuolinpesän osakkaat, jotka voivat tehdä irtisanomisen vainajan puolesta.
Avara on Suomen johtava asuinkiinteistösijoitusten sijoitus- ja omaisuudenhoitoyhtiö. Johdettavanamme on noin 8 000 asuntoa.
Kansakoulukatu 10
00100 Helsinki
© 2020 Avara Oy